مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

هنگام خرید مبلمان

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم! 

 این روزها دیگر در خانه همه مبلمان پیدا می شود. علاقه به تغییر دکوراسیون هم باعث شده بسیاری از خانواده ها هرچند سال یک بار به فکر تغییر مبلمان ، تعمیر مبلمان و یا خرید میز و صندلی جدید بیفتند. متاسفانه اولین و تنها چیزی که خانم ها در هنگام خرید مبل به آن توجه می کنند مد روز و همانگی رنگ آن ها با دیگر وسایل خانه است. غافل از اینکه استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خانواده ها مبلمان خود را بیش از 10 سال نگهداری می کنند باید هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند تا با انتخاب نامناسب خود و فرزندان شان را دچار بیماری نکنند. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

ارگونومیک بخرید

گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد درصد زیادی از بیماری های استخوانی و عضلانی به دلیل خرید مبلمان های غیراستاندارد به وجود می آید. در بسیاری از میز و صندلی ها و مبل ها ارتفاع بدنه تا پایه ها، زاویه درست پشتی صندلی و بسیاری موارد دیگر به طور اصولی طراحی نشده که این عامل می تواند باعث آسیب رسیدن به عضلات، تاندون ها و عصب ها و دیسک های ستون فقرات شود. برای آنکه مطمئن شوید در مبلمانی که خریداری می کنید اصول ارگونومیک رعایت شده است باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. هنگام نشستن روی مبل کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. مبل ها باید در قسمت گودی کمر برآمده باشند یا چند کوسن در آن منطقه قرار گرفته باشد تا از ستون فقرات پشتیبانی کرده و شکل بدن را هنگام نشستن در حالت درست حفظ کند. هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید.

مبلمان های خیلی راحت شکل طبیعی ستون فقرات را حفظ نمی کنند و بدن را در وضعیت نامناسب قرار می دهند.

چوبی بخریم یا پارچه ای ؟

اگر در خانه فردی مبتلا به آسم یا آلرژی دارید انتخاب مبلمان پارچه ای چندان مناسب نیست. این نوع مبل ها گرد و غبار و آلودگی های زیادی به خود جذب می کنند و می توانند به محل زندگی حشرات حساسیت زا تبدیل شوند. مبلمان های پارچه ای هر روز باید با جاروبرقی تمیز شوند تا گرد و غبار در بخش های داخلی آن نفوذ نکند.

اگر بخش زیادی از مبل را چوب تشکیل داده باشد نه تنها نظافت آن ساده تر است بلکه میزان جذب گرد و غبار هم به حداقل ممکن می رسد. خانواده هایی که فرزند کوچک دارند هم بهتر است سراغ مبلمان تمام پارچه مبلی نروند زیرا با وجود بچه ها تمیز نگه داشتن آن ها تلاش و زحمت بیشتری را می طلبد.

مزایای مبل چرمی را در نظر بگیرید!

از مزایای مبل های چرم این است که گرد و خاک را به خود جذب نمی کند و تمیز کردن آن ها هم بسیار ساده تر است. معمولا حیوانات خانگی علاقه زیادی به مبل های چرمی ندارند و در عوض زمان زیادی را روی مبل های پارچه ای سپری می کنند. اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید به این نکته توجه کنید که پاک کردن مبل پارچه ای از موی این حیوانات بسیار مشکل است. اگر عادت دارید روی مبلمان خود غذا بخورید حتما نوع چرمی را انتخاب کنید. در مبل های پارچه ای تکه های غذا در میان بافت پارچه فرو می روند و باعث جذب عوامل بیماری زا و حشرات می شوند. واضح است مبل های پارچه ای رطوبت را به راحتی جذب می کنند و ریختن مایعات روی آن ها می تواند دردسر زیادی به وجود بیاورد.

میز چه اندازه باشد؟

هنگام خرید مبلمان حتما به ابعاد میز همراه به آن توجه کنید. ارتفاع میز باید به شکلی باشد که شما به راحتی با دراز کردن دست خود بتوانید نوشیدنی و کنترل از راه دور یا هر چیز دیگری را از روی آن بردارید. متاسفانه به دلیل پیروی از مدهای جدید بسیاری از میزها کوتاه تر از حد معمول طراحی می شوند و این موضوع باعث می شود هنگام نوشیدن یا خوردن شما بیش از اندازه به سمت جلو خم شوید و بدن تان از شکل طبیعی خارج شود. میزهای با ارتفاع کم دیگران را ترغیب می کند هنگام نشستن روی مبل پای خود را روی آن بگذارند که این کار نه تنها بدن را از حالت استاندارد خارج می کند بلکه باعث انتقال عفونت ها و باکتری های کف پا به روی میز می شود.

ابعاد مبلمان

ارتفاع استاندارد کفه صندلی از زمین برای افراد بالغ بین 43 تا 50 سانتی متر است. ابعاد صندلی باید طوری باشدکه هنگام نشستن و تکیه دادن روی آن حداقل فشار را در قسمت پشت و ناحیه گردن داشته باشیم. زاویه کف صندلی با قسمت پشتی حدودا باید 100 درجه باشد و ارتفاع پشتی صندلی هم به طور متوسط 64 سانتی متر در نظر گرفته شود تا بدن در بهترین وضعیت قرار بگیرد.

مواد سمی به خانه نیاورید

بعضی از مواد شیمیایی که در مبلمان، تشک ها و بالش ها به کار می روند کاملا سمی هستند و اثرات بدی روی زنان باردار و کودکان می گذارند. این مواد شیمیایی رشد جسمی و عصبی کودکان را مختل کرده و ممکن است کودکی را دچار کمبود وزن کنند. در 80 درصد از مبملان ها از اسفنج هایی استفاده شده که حاوی ماد شیمیایی پلی اورتان هستند.

هنگام خرید دقت کنید تا حد امکان از محصولات طبیعی در مبلمان استفاده شده باشد. هر قدر مبلمان ارزان تر و بی کیفیت تر باشد احتمال استفاده از ترکیبات غیر استاندارد دریافت آن هم بیشتر است.

نکاتی برای محافظت مبلمان

سعی کنید هیچ گاه اجسام داغ را روی مبلمان چوبی قرار ندهید زیرا باعث ترک خوردن و تغییر شکل آن می شود. دور نگه داشتن مبلمان چوبی از رطوبت هم اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا آب می تواند در بافت چوب نفوذ کرده و آن را بپوشاند سعی کنید روی مبلمان چوبی خود را با روانداز و سطوح محافظت کننده بپوشانید تا از ضربه و آسیب در امان بماند.

هیچ گاه مبلمان خود را در کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری یا رادیاتور قرار ندهید تا آنجا که ممکن است آن ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. گرما و نور شدید می تواند اتصالاتی که با چسب یا مواد شیمیایی دیگر به هم وصل شده اند ضعیف کند و حتی باعث تغییر شکل مبلمان شود.

چگونه مبلمان با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

با اینکه گفتیم بهتر است مبل و صندلی که انتخاب می کنید خیلی سنگین نباشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست. مبلمان بسیار سبک نشان می دهد که در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت استفاده شده است. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد و حتما از فروشنده بپرسید از چه نوع موادی در آن استفاده شده است. چوب های موسوم به kiln dried امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند زیرا استحکام بالایی دارند و به راحتی نمی شکنند. رطوبت در این چوب ها به طور کامل گرفته شده و استقامت آن تا حد ممکن بالا رفته است. پارچه یا چرم در مبل باید تا پشت صندلی ها کشیده شده و در قسمت های داخلی هم کار شده باشد. در بعضی موارد مصرفی پارچه یا چرم را فقط در بخش بیرونی مبلمان استفاده می کنند که باعث کاهش استحکام و پاره شدن زودتر از موعد روکش می شود.

حضور همه لازم است!

هنگام خرید مبلمان حتما همه اعضای خانواده را با خود ببرید و نکات گفته شده را برای تک تک آن ها در نظر بگیرید. همه اعضا باید روی مبلمان بنشینند و احساس راحتی کنند. در این مواقع به کودکان و سالمندان توجه بیشتری کنید و رضایت آن ها را در نظر بگیرید. سالمندان نباید هنگام بلند شدن از مبلمان احساس سختی داشته باشند و ارتفاع دسته مبلمان باید طوری باشد که آن ها را هنگام برخاستن و نشستن یاری کند. کودکان هم در سنین رشد قرار دارند و باید اندازه استاندارد مبلمان خریداری شده به دقت رعایت شود تا ستون فقرات آن ها به نشستن در حالت غیرطبیعی عادت نکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.