مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

چند روش برای برق انداختن وسایل چوبی!

وسایل چوبی منزل به خاطر مقاومت و دوامشان و گرما بخشیدن به دکوراسیون داخلی همواره پر طرفدار بوده است. چیدانه مطلبی در این باره منتشر کرده است و در آن ۷ نکته در مورد تمیز و براق کردن وسایل چوبی به همراه چند راه ساده و راحت آموزش می‌دهد. اگر شما هم یکی از طرفداران وسایل چوبی منزل هستید و می خواهید همیشه آن ها را تمیز و درخشان ببینید با این مطلب همراه شوید :  

تمیز کردن وسایل چوبی

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مبلمان و وسایل چوبی منزل خود را از مقابل نور خورشید ، منابع گرما و رطوبت دور کنید. این عوامل به خشک شدن یا بید زدن و رنگ پریده شدن چوب و نیاز به تعمیر مبل منجر می شوند، پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی نگهداری مناسب آن هاست.

اولین گام گردگیری

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی گردگری آن‌ها اولین قدم است. از یک پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک‌کن استفاده کرده و گرد و غبار نشسته بر روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که استفاده از پارچه‌های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهد داد پس آن‌ها را فراموش کنید.

مشخص کردن نوع چوب در تمیز کردن وسایل چوبی

در مرحله ی بعدی تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی نوع چوب خود مشخص کنید و برای تمیز کردن آن روش مناسب را پیدا کنید به طور مثال چوب های گردو را هر روز دستمال نرم بکشید تا گرد و خاک نگیرند. اگر لکه های سفیدی روی چوب دیدید، با مقداری کمی خمیردندان آن ها را پاک کنید.

روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی

می توانید برای تمیز کردن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، پارچه مبلی آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی تان را خودتان انجام دهید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می کند و اگر سال ها استفاده کنید، اثاثیه ی چوبی تان همیشه تازه می مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می دارند.

تمیزکردن وسایل چوبی رنگ شده

سر جارو برقی برس وصل کرده و چوب های رنگ شده را با آن تمیز کنید یا به جای آن با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه ها از وسایل چوبی

با یک اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود باد می کند یا لکه دار می شود.

تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید هیچ وقت با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان آن نیفتید چرا که با این عمل به وسایل چوبی شما آسیب وارد می کند. در چنین مواقعی می توانید از روغن های مایع کمک بگیرید به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه ای صبر کنید سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.

تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول های مخصوص پولیش و یا پارافین استفاده کنید. پارافین، خراش های چوب را می پوشاند و فقط کافیست سالی ۲ بار این کار را انجام دهید. استفاده از محلول راحت تر از پارافین است اما باید بیشتر این کار را تکرار کنید، مثلاً سالی ۳ یا ۴ بار. از همه راحت تر، پولیش های اسپری است، رویه کوبی  اما چون حاوی سیلیکون است ممکن است سطح چوب را لغزنده کند و یا به صورت توده جمع شود.

نکات تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی

۱.برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی خاص مثل چوب های خیزران، بامبو و بید نیاز به رطوبت دارند تا شکننده و فرسوده نشوند. چند وقت یکبار به این چوب ها آب اسپری کنید تا حالت بگیرند. به غیر از نی بوریا که رطوبت زیاد باعث خراب شدنش می شود.

۲.هنگام پولیش کاری و برق انداختن وسایل چوبی دستکش پارچه ای دستتان کنید تا اثر انگشت باقی نماند.

۳.برای ساخت روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی دقت کنید که عصاره ی صمغ قابل اشتعال است و دود شدیدی تولید می کند پس در فضای باز و دور از آتش و سیگار استفاده کنید. همچنین هنگام مخلوط کردن روغن بزرک و عصاره ی صمغ از دستکش پلاستیکی استفاده کنید تا به پوست تان نخورد.

۴.برای برطرف کردن برچسب ها و عکس برگردان های کهنه و قدیمی می توان از سرکه استفاده کرد به این صورت که آنها را با سرکه خیس کنید و لحظه ای صبر کنید سپس به آرامی با تکه پارچه ای آن را پاک کنید.

۵.تزیینات عاج روی چوب را می توان با کمک چوب پنبه که روی سر یک چوب کبریت پیچیده شده و کمی به آب و شوینده ضعیف آغشته شده است، تمیز کرد. بعد از این مرحله با کمی پنبه که در آب فرو برده اید، آن را دوباره تمیز و در پایان با پارچه ای کتانی سطح عاج را خشک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.