مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

مبلمان و تعمیرات مبلمان

دانستنیهای راجع به انواع مبلمان ، تعمیرات و رویه کوبی مبل

انواع فوم و اسفنج مورد استفاده در مبلمان را بشناسید

مشتریان در هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان مختلف اصطلاحاتی از قبیل فوم گرم، فوم سرد ، اسفنج یورتان ، تسمه کشی ، فنر لول ، فنر زیگزاگ و... می شنوند و هر فروشنده ای یک سری اطلاعات در اختیار مشتری قرار می دهد که ممکن است با توجه به دانش فروشنده صحیح یا ناصحیح باشند، که در صورت ناصحیح بودن، ذهن مشتری را آشفته می سازد.


تصمیم گرفتیم تحقیق و توضیح کاملی درباره انواع فوم و اسفنج و زیرسازی های نشیمن در این بخش بیاوریم، تا شاید هم برای مشتریان عزیز و هم برای فروشندگان محترم بتوانیم اطلاعات مفیدی ارائه نماییم. اول تعریف هر کدام از انواع فوم و اسفنج ها را بیان کرده و سپس کاربرد آنها را در رویه کوبی مبل های مختلف توضیح خواهیم داد؛


اسفنج: همان ابر معمولی هست که همه می شناسند، در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود. مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود. در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج 30 کیلویی یا اسفنج یورتان استفاده می شود که منظور از 30 کیلویی (در برخی موارد 25 یا 20 کیلویی) دانسیته (چگالی) اسفنج می باشد. هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد در قسمت کف طول عمر آن بیشتر خواهد بود. یورتان هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برند های معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.


فوم: از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف و متفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10 یا 13 و یا 15 سانتی متر باشد.


فوم گرم: علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود. فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر هست. خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن هست که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود. خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود و بعد از چند سال به قول معروف جا می اندازد.


فوم سرد: نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیرمستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد، دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکولهای این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و به طور ملموسی نرم تر از فوم گرم می باشد. معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می شود که به دلیل نرم بودن راحتی بیشتری دارد و طول عمر آن نسبت به فوم گرم بیشتر هست. یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. ضمن اینکه معمولا تولیدکنندگانی که از این فوم برای مبل استفاده می کنند آن را 18 ماه ضمانت می کنند.


فوم ویژه: خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد. جدیدا برای بعضی تعمیرات مبلمان راحتی و استیل استفاده می شود.


قالب فوم (عدسی یا تخت): منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواند بصورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد که به این شکل فوم عدسی گفته می شود.


الیاف ویسکوز: رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه ای و کروی تولید شده و در داخل کوسن ها و تشک های کف و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد. ولی برای کف کمتر توصیه می شود، به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.


فنر لول: فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود، بیشتر برای مبلمان استیل استفاده می شود، این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود. طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.


فنر زیگزاگ: فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود. البته استفاده از این نوع فنر فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است.


تسمه کشی: تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه یا نایلونی بصورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع مبل (راحتی و استیل) استفاده می شود. به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم، استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد که با ترکیب فنر لول یا فنر زیگزاگ به کار برده می شد. تسمه کشی باعث می شود حالت ارتجاعی فوم بیشتر حفظ شود.


لایکو: ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه و در بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر) استفاده می شود. لایکو هم براساس جرم حجمی(چگالی) مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.


در مجموع در رویه کوبی مبل استیل و راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود: دسته ها و پشت اکثر مبلمان اسفنج با ورقه های نازک استفاده می شود (در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست) کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم ، فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.